Kalix 16/8

När vi anöände till kalix på fredag kväll så började det skruvas i bilen ganska omgående. Hade hämtat upp den sista bussningen till framvagnen på vägen hos morfar som ställt upp och svarvat. Denna var då bytt lagom till sängdags och funkade som den skulle på racedagen. Träningen på morgonen känndes riktigt bra men det märktes tidigt att banan var lös på gruspartierna.

Heat 1:
fick spår 4, gjorde en respektabel start och kom ut som 3a efter 1a sväng och dök direkt in i alternativspåret för att få friitt spår att åka sen. Tar upp jakten på fältet igen men ut på andra varvet så dör bara biljä*e*n, inte annat att göra än att parkera snällt och vänta på bärgning. felet var dock så simpelt som att tändkabeln mellan spolen och fördelaren har hängt ner så den tagit i kopplingsarmen, ett skitfel som kunde ha hänt på träningen istället.

Heat 2:
fick spår 1 och då finns det inget annat val än att avvakta och försöka dyka på innern i första böj istället. lyckas passera ingberg och följer sedan Magnus Larsson i alternativet och hoppas att han kna hålla ett högt tempo. på andra varvet lyckas Bodlund komma imellan och i ett desperat omkörningsförsök på tredje varvet blir det kontakt och en drivknut ryker. lyckas knalla i mål bara för att få en tid, blev en 15e så nu var det verkligen vinna eller försvinaa inför sista omgången.

Heat 3:
Blir lottad till spår 4 men bommar lite i starten men kan passera 3 bilar genom dom första 2 kurvorna. Tar alternativet direkt och får fritt spår att åka. När resten av fältet går in på sista varvet så kan jag ta över ledningen och vinna heatet. Blir en 3e tid i omgången. När listan med finaler kommer så visar det sig att jag hamnat på 11 plats och förste man utanför final, surt. När vi har packat bussen klart och bytt hjul på corsan, men efter tips, granskande och mycket löpning så var jag nu 10a och med i B-finalen.

B-final:
Valde spår 1 då alla andra redan var tagna, funktionärsmiss då jag skulle fått välja spår först med tanke på platssiffran i sista omgången. Gör dock en hygglig start och kommer ut som 4a efter första sväng och tänkte ta alternativet direkt men där var det upptaget, så tog det på varv 2 istället och kommer ut precis bakom Abrahamsson. Stressar och kommer upp nästan jämsides ut på målrakan men hamnar innanför asfaltkanten och har fult upp att få bilen åt rätt riktning mot första svängen men tar mig inte förbi. När jag kommer ikapp igen och ska försöka passera i asfaltkurvan efter velodromen så kommer det en röd ascona i full karriär och skickar mig upp på Abrahamsson som givetvis snurrar, fångar bara ratten när jag landar igen och åker vidare och i ren ilska passerar jag Asconan i grussvängen sedan men något är krokigt i framvagnen så lunkar bara i mål på en 4:e plats.

summering: Det var verkligen inte min helg den här gången och skitfel satte stop för framgångarna, som "tur" var så gick det dåligt för dom flesta toppnamnen i klassen vilket gjorde att om jag räknat rätt så har jag fortfarande kvar 3:e platsen totalt i tabellen. Att sedan Kalix MK strulade mycket med tiderna är verkligen inte bra för trovärdigheten, denna gången var det till min fördel men synd för andra som blir drabbade negativt. Nu rätar vi ut några buklor och tar nya tag i finalen i Älvsbyn då vännäs verkar vara inställt. 

    

/Mattias

ingen vila

Även om det nu är ett litet uppehåll fram till den 16 Augusti så kan man ju inte ligga på latsidan. Nya bussningar till framvagnen han gjorts, prövats och modifierats så nu borde det vara stumt så det räcker, annars är det bara göra om..
Finns småpill här och var såklart, lådan ska ner och få en ny packbox på lamellaxeln som läker lite. Det finns helt enkelt alltid nåt att göra när man kör rallycross.

/Mattias
 

RSS 2.0