Racingspecial Lycksele 24/7 MED FILM!!

Eftersom Pite-tävlingen gick smärtfritt och utan allvarliga skador på bilen så blev det även en tripp till Lycksele för att åka racingspecialen under motorveckan. Hade anmält mig till både 2150 och 2400 för att helt enkelt få mer körtid, att det dessutom blev succé med seger i båda klasserna var riktigt kul.
Banan i Lycksele låg inne på ett industriområde och var det var rätt häftigt att köra omkring mellan husväggar och höbalar, även ett hopp som man passerade två gånger. Körningen flöt på riktigt bra vilket gjorde att tiderna blev fina även i jämförelse med andra klasser som åkte på valfria däck. Lägger ut en resultatlista så fort det finns att tillgå.

        

Kommer även lite film senare både från lycksele och pite, tyvärr så har klantarslet till chaufför spelat över A-finalen från pite..

Detta är dagens snabbaste tid.



/Mattias

Piteå 22/7

Det blev tillslut en lyckad tävling i Piteå. Efter 2 omgångar med platssiffra 5 + 10 såg det dystert ut men undertecknad ryckte upp sig inför tredje och fick en andratid i både omgången och totalt för dagen vilket ger 2 välbehövliga poäng extra, dessutom en biljett till A-finalen.

Heat 1:
spår 6 så planen var helt enkelt att ta det lugnt och dyka på innerspåret genom första böj. Kom ut därifrån som 3a och lyckades sen ta andraplatsen genom att köra om på yttern över krönet, läskigt.. Alternativeet på andra varvet och jaga Abrahamsson som ledde men gjorde bort mig lite i hårnålen på andra varvet så det blev en andraplats i heatet och en 5e tid i omgången.

Heat 2:
spår 2 som var bra tills Anders W fick spår 1. 5a ut ur första böj och gjorde ett taktiskt dåligt lopp som bara gav en 4e plats i heatet och 10:e totalt i omgången så det blev lite press inför sista om man ville åka final över huvud taget.

Heat 3:
spår 2 igen men gör en halvtaskig start och kommer ut som 4a ur startsvängen. Lyckas ta tredjeplatsen genom andra och tredje svängen och tar upp jakten på Anders W och Abrahamsson. Anders tar alternativet direkt och jag lyckas precis passera. Även på andra varvet var det upptaget i altenativspåret så valde att spara det till sista varvet och klarade segern i heatet med minsta marginal föra Abrahamsson med en 2a tid totalt i omgången. Det gav en A-finalplats och fick dessutom välja spår som andra man.

A-final:
Valde spår 2 och planerade en stor startsmäll för resten av fältet. Tyvärr höll sig samtliga bilar på banan och jag kom bara ut som 5a efter startkurvan.  tänkte ta alternativet redan på första varvet men det ville Löfroth också så det var bara att åka vidare men däremot på  andra varvet var det fritt fram och jag tog såklart chansen. klara 4e-platsen ut ur alternativet men med lägre fart så kunde Löfroth passera, dock så drev han ut lite och jag kunde smita förbi igen på innern och börja jaga Strömberg. När han tog alternativet på tredje varvet kunde jag överta tredjeplatsen. tyvärr räkte det inte längre då Abrahamsson och Erik Jonsson hade bra tempo längst fram, gjorde dock ett försök att snuva Abrahamsson på tredjeplatsen i sista sväng men en växelmiss gjorde att det inte gick som planerat. 

          

Sumering: Mycket nöjd med tredjeplatsen och kvällen flöt på bra utan missöden. Nu har bilen kollats över och är lastad igen för avfärd mot Lycksele och racingspecialen som går av stapeln imorgon kväll (24/7) där jag ställer upp både i 2150 och 2400.   

/Mattias

Gällivare 12/7

Tävlingen i Gällivare blev verkligen ingen succe.. När vi anlände sent på fredag kväll så blev man minst sagt attackerad av blodtörstiga små varelser som det fanns en hel del av. Efter att ha promenerat banan som verkade passa framhjulsdrivet så var chauffören optimistisk inför tävlingsdagen vilket fick ätas upp senare.. Redan på träningen blev banan lös och mjuk men med ett enormt bett i asfalten.

Heat 1: Tyckte jag var riktigt bra med på lampan men då kommer tjuvstarts-flaggan upp, &%#/"&="¤# lät det innanför hjälmen men det visade sig vara Abrahamsson som ville skrämmas lite så man klarade sig denna gång.
På omstarten var jag dock hjälplöst sist men det går ju kompesera om man bromsar sist, lyckades passera två bilar genom första och andra sväng. Tog alternativet direkt och började jaga, nu började det visa sig att det inte var någon bana för grävlingar och trots att man mer eller mindre stod upp och körde för allt vad tyglarna höll för att precis kunna hänga med i tempot, frustrerande var bara förnamnet! dock en 3:e tid

Heat 2: Gjorde en klappstart från spår 6 och var 2:a direkt, tog alternativet på första varvet och denna gång lyckades jag passera samtliga andra och vinna heatet men ändå bara 4:e tid..

Heat 3: fick åka mot Abrahamsson, erik jonsson och löfroth, tufft heat.. var såklart sist i starten, tog alternativspåret på andra varvet och i mål på sista plats med en 5:e tid. Tiderna räckte till en 6e plats totalt och därmed ålats i B-finalen.

B-final: kom iväg som 4a och dök in i alternativet direkt på första varvet för att kunna börja jaga. lyckades passera strömberg när han tog det på andra varvet och började få kontakt med klungan längst fram samtidigt som Mattias uppvaktade mig ordentligt hela tiden. när samtliga bilar längst fram dök in hann jag bara passera en och var därmed uppe på tredje plats, inte bra. öka tempot tänkte jag och i ivern åkte jag på curbsen i målsvängen ut på sista varvet. kände direkt att det var punktering så försökte bara rädda hedern med att klara 3e platsen. gick kanon tills det svängde åt vänster och corsan ville rakt fram så det blev tillslut en 5e plats.

    

Sumering: Banan i Gällivare visade sig inte alls passa för framhjulsdrivet, både jag och Anders hade stora problem med farten hela dagen. En stor anledning till det var det lösa underlaget som gjorde det omöjligt att få farten med sig genom kurvorna. dock bvar det riktigt städad körning och inte en enda närkontakt. Att det skulle bli punktering var ju bara det perfekta slutet på helgen, förutom att kylaren läkte när vi kom hem...  
Nu byts kylare och lite allmän översyn innan vi landar på piteå motorstation den 22 juli.

/Mattias


förberedd

Nu kan man nog påstå att corsan är redo för ännu ett race, denna gång i Gällivare. Sedan sista tävlingen så har det lagats en del plast, riktats och bytt högerdörr då bilen var något smalare än original..
Alltså kan man säga att det har varit rätt lugnt och gott om tid för annat vilket är rätt skönt ibland.
självklart måste man bjuda på bilder också.

    

/Mattias


RSS 2.0